W internecie, w poradnikach oraz gazetach odnaleźć można ogromną ilość jadłospisów. Niektóre z nich są bardziej popularne oraz posiadają szumne, powszechnie znane nazwy, nawet na całym świecie, jak przykładowo dieta odchudzająca south beach czy Dukana, niektóre z kolei to po prostu przykładowe jadłospisy dedykowane ludziom, którzy chcą stracić na wadze mniejszą bądź większą ilość kilogramów. W rzeczywistości jednak zupełnie nie ma potrzeby ściśle zastosowywać się jakiejś wybranej diety, żeby odżywiać się zdrowo, lekkostrawnie oraz zobaczyć tego efekty, czyli schudnąć. Wcześniej jednak należy zaopatrzyć się w pewną wiedzę, przede wszystkim na temat tego, które produkty są tuczące i jakich produktów wobec tego trzeba uniknąć kiedy chce się stracić na wadze, a jakich składników nasze ciało bezwzględnie potrzebuje oraz nie można mu tego nie dostarczać nawet na bardzo mocno radykalnej diecie. To jest generalnie pięta Achillesowa wielu popularnych diet – ich twórcy skupiają się głównie na tym, by stosujące je osoby traciły kilogramy, niemniej jednak nie zwraca się uwagi na to, że może to nie być zdrowe. Przykładowo powszechnie stosowana dieta kopenhaska, na której rzeczywiście mnóstwo osób straciło wiele kilogramów, faktycznie może być bardzo efektywna jeśli chodzi o redukcję masy ciała. Równocześnie jednak jest wyniszczająca dla organizmu, ponieważ zakłada nie tylko przyjmowanie bardzo małej ilości kalorii, ale również niezróżnicowane odżywianie, przez co do naszego ciała nie są dostarczane ważne składniki, których potrzebuje. Może to mieć opłakane skutki, nie tylko jeśli chodzi o złe samopoczucie w trakcie stosowania diety, ale też nieuchronny efekt jo-jo po zakończeniu, a czasem nawet problemy ze zdrowiem.